Poniżej spis jest oparty na obserwacji używanych przez kompozytorów progresji akordów i nie jest w żadnym przypadku spisem zasad których trzeba się trzymać. Żeby było prosto użyjemy skali C dur, ale poniższą tabelę można stosować do dowolnej tonacji.
Akord I (C dur)
Akord I najczęściej przechodzi w IV lub V, czasami VI, rzadziej II lub III:
I --> IV (C do F)
I --> V (C do G)
I --> VI (C do a)
##Akord II (D moll) ##
Akord II najczęściej przechodzi w V, czasami IV lub VI, rzadziej I lub III:
II --> V (d do G)
II --> IV (d do F)
II --> VI (d do a)
Akord III (E moll)
Akord III najczęściej przechodzi w VI, czasami IV, rzadziej I, II lub III:
III --> VI (e do a)
III --> IV (e do F)
Akord IV (F dur)
Akord VI najczęściej przechodzi w V, czasami I i II:
IV --> V (F do G)
IV --> I (F do C)
IV --> II (F do d)
Akord V (G dur)
Akord V najczęściej przechodzi w I, czasami IV lub VI, rzadziej II lub III:
V --> I (G do C)
V --> IV (G do F)
V --> VI (C do a)
Akord VI (A moll)
Akord VI najczęściej przechodzi w II lub V, czasami III lub IV, rzadziej I:
VI --> II (a do d)
VI --> V (a do G)
VI --> IV (a do F)
asdf
Akord VII (B moll)
Akord VII najczęściej przechodzi w I lub III, czasami VI, rzadziej IV lub V:
Poniża spis jest oparty na obserwacji używanych przez kompozytorów progresji akordów i nie jest w żadnym przypadku spisem zasad których trzeba się trzymać.
Kontrapunkt to sztuka harmonii i konfliktu dźwięków, pozwalająca kompozytorom tworzyć złożone melodie. To niezastąpione narzędzie w muzyce, dodające głębi i emocji kompozycjom od wieków.
Komentarze